Wtorek, kwiecień 15, 2025
Ceny biletów lotniczych do Stanów Zjednoczonych spadają, ale dotarcie tam staje się coraz trudniejsze. Nowy raport rządowy ujawnia, że główne linie lotnicze — w tym Air Canada, Delta, United, Frontier i British Airways — ograniczyły lub anulowały trasy do USA, jednocześnie obniżając ceny biletów, aby przyciągnąć niezdecydowanych podróżnych. Ta sprzeczna tendencja wynika ze słabnącego popytu konsumentów, rosnących kosztów operacyjnych, globalnych ostrzeżeń dotyczących podróży i niestabilności politycznej. W miarę jak miejsca stają się puste, a turystyka upada, linie lotnicze wabią pasażerów obniżonymi cenami — jednak dla wielu loty, na których kiedyś polegali, nie są już dostępne.
Paradoks zmienia kształt podróży do USA w 2025 r.: ceny biletów lotniczych spadają, a dostęp do lotów jest coraz bardziej ograniczony. Według najnowszego raportu Biura Statystyki Transportu (BTS) Departamentu Transportu USA średnie ceny biletów lotniczych spadły o 2% od marca 2024 r. do marca 2025 r. Jednak liczba ta maskuje głębszy problem. Pośród fali anulowanych tras, strategicznych wycofań i niestabilności geopolitycznej podróżni odkrywają, że podczas gdy ceny są niskie, rzeczywista dostępność lotów się kurczy — co sprawia, że podróże do USA są tańsze, ale niekoniecznie osiągalne.
Raport BTS pokazuje spadek o 0.9% rok do roku ogólnego wskaźnika cen konsumpcyjnych (CPI) dla towarów i usług transportowych. Ten spadek obejmuje spadające ceny benzyny, ubezpieczeń samochodowych i, co ważne, biletów lotniczych. Ceny biletów lotniczych spadły konkretnie o 2%, przyczyniając się do szerszego umiarkowania o 5.7% ogólnego wskaźnika CPI.
Pomimo widocznych korzyści dla konsumenta, spadek cen nie jest wyłącznie wynikiem wydajności lub poprawy warunków. Raczej odzwierciedla osłabiony popyt konsumpcyjny, powszechne promocje cenowe, szersza niepewność gospodarcza co stanowi poważne obciążenie zarówno dla linii lotniczych, jak i pasażerów.
Duzi przewoźnicy obniżają ceny, aby pobudzić słaby popyt, jednocześnie odwołując lub ograniczając trasy w celu zarządzania nadwyżką podaży i presją operacyjną.
Tłem dla tego wszystkiego jest szybko pogarszająca się gospodarka USA. Od kwietnia 2025 r. wzrost PKB w IV kw. został obniżony do zaledwie 0.8%w porównaniu do wcześniejszej prognozy na poziomie 2%. Na tę stagnację gospodarczą wpływa kilka czynników:
Kluczowym winowajcą jest ponowne wdrożenie przez prezydenta Trumpa wysokie cła importowe na temat partnerów handlowych USA. W odpowiedzi:
Aby tymczasowo złagodzić napięcia, administracja Trumpa ogłosiła 90-dniowa przerwa w sprawie podwyżek taryf dla Kraje 75—z wyłączeniem Chin. UE również wstrzymała niektóre ze swoich środków zaradczych. Choć przyniosło to krótkotrwałą ulgę, większość analityków uważa, że głębsze szkody dla relacji handlowych i nastrojów rynkowych już się ujawniły.
Branża turystyczna w USA, która odpowiada za ok. 2.5% PKB kraju, przeżywa obecnie okres długotrwałego spowolnienia.
Te spadki są spowodowane wieloma nakładającymi się problemami: niezadowoleniem z polityki USA, obawami o bezpieczeństwo, złymi doświadczeniami imigracyjnymi i niestabilnością gospodarczą. W rezultacie USA szybko tracą popularność wśród turystów międzynarodowych, co bezpośrednio wpływa na linie lotnicze.
Ujawniły to ostatnie doniesienia Turyści zagraniczni, w tym osoby posiadające ważne wizy, są zatrzymany lub poddany obszernemu przesłuchaniu w punktach wjazdu do USA. Wywołało to oburzenie za granicą i skłoniło rządy, w tym Kanada, Niemcy, Australia i Meksyk wydać oficjalne ostrzeżenia dotyczące podróży swoim obywatelom.
Ostrzeżenia wskazują na wzmożoną kontrolę, doniesienia o dyskryminacji i nieprzewidywalne egzekwowanie przepisów imigracyjnych. Ostrzeżenia wywołały powszechne odwołania, podważyło zaufanie i miało negatywny wpływ na podróże transatlantyckie i transgraniczne.
Reakcja branży lotniczej była szybka i ostra:
Inwestorzy odpowiedzieli odpowiednio. Akcje linii lotniczych mają spadł, a prezesi linii lotniczych stoją teraz przed trudną drogą naprzód: równowagą ograniczanie kosztów, racjonalizacja trasy, głębokie rabaty, starając się jednocześnie utrzymać rentowność.
Ekonomiści twierdzą, że 90-dniowa przerwa w stosowaniu taryf jest szansą na zresetowanie negocjacji handlowych i przywrócenie zaufania rynku. Jednak niewielu spodziewa się, że odwróci szkody, które już zostały wyrządzone.
Jak dotąd przerwa nie powstrzymała linii lotniczych przed obniżeniem prognoz zysków ani wstrzymaniem rozbudowy tras. Nie odwróciła też spadku liczby podróży przychodzących z kluczowych rynków, takich jak Europa i Kanada.
Ceny biletów lotniczych do Stanów Zjednoczonych mogą być niższe, ale powody obniżek cen są głęboko niepokojące. Przewoźnicy tacy jak Air Canada, Delta, United, Frontier i British Airways poruszają się po krajobrazie naznaczonym:
To nie są normalne zniżki — to sygnały alarmowe. Niższe ceny są wykorzystywane jako przynęta do wypełniania samolotów w środowisku, w którym zainteresowanie podróżami do USA szybko maleje.
Podróże do Stanów Zjednoczonych stają się tańsze, ponieważ Air Canada, Delta, United, Frontier i British Airways obniżają ceny, aby zapełnić puste miejsca, ale odwoływanie tras z powodu słabego popytu, rosnących kosztów i napięć politycznych sprawia, że dotarcie do nich staje się coraz trudniejsze.
W 2025 roku podróżni mogą być kuszeni atrakcyjnymi ofertami, ale powinni być również przygotowani na ograniczona dostępność, zmienność harmonogramui niepewne doświadczenie podróży. Jeśli nie powróci szersza stabilność polityczna i gospodarcza, trend „tańszych, ale niedostępnych” podróży do USA może się utrzymać — zagrażając ożywieniu sektora lotnictwa i turystyki w przewidywalnej przyszłości.
Piątek, kwiecień 18, 2025
Piątek, kwiecień 18, 2025
Piątek, kwiecień 18, 2025
Piątek, kwiecień 18, 2025
Piątek, kwiecień 18, 2025
Piątek, kwiecień 18, 2025
Piątek, kwiecień 18, 2025
Piątek, kwiecień 18, 2025